Viser innlegg med etiketten JUL. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten JUL. Vis alle innlegg

onsdag 22. desember 2021

Julekort anno 2021

🎄

I år ble julekortet pyntet fint på forsiden,
mens innsiden ble ganske så enkel.


Hovedmotivet er ei lita jente, 
som skal levere julegaver til noen hun er veldig glad i.


"God jul" stanset jeg ut.
Disse bokstavene liker jeg bare så godt.


Bildemotivet fant jeg på nettet og skrev det ut på litt tykkere papir.
Fargene ble litt for blasse. så jeg farget over med tusj på enkelte punkter.


Snøen embosset jeg på til slutt.
Pappen vil ofte bølge seg etter at jeg har brukt varmepistolen,
men denne gangen ville jeg prøve å legge kortene i press.
Hvorfor har jeg ikke gjort det før.
Enkelte ting tar bare så lang til å finne ut,
men jeg nyter hver ei lyspære som dukker opp.

God jul!

Med dette ønsker jeg å delta i utfordringene;

Allsorts Challenge Blog - Anything Winther
Game of Challenge Card - Anything goes Wk26


tirsdag 5. januar 2021

Fin eske til skjør julepynt

🎄

Jeg er flink til å ta vare på esker i ulike former og størrelser.
Det går så langt at jeg har problemer med å kaste dem.
I høst tok jeg ei dyprydding på loftet og bestemte meg for å rydde opp i lagret mitt.

Joda... jeg fikk rydda og kasta en del esker ut i garasjen,
 i påvente av at papp- og papirsøpla skulle tømmes.

Heldigvis tok det tid før denne søpla ble hentet,
for plutselig fikk jeg bruk for noen av dem til julegaver som skulle pakkes.

Disse ble båret inn igjen.
Det ble noen av de andre eskene også...
...men jeg fikk i alle fall fikk kastet de eskene som var av dårligere kvalitet.

Flink var jeg... ...om jeg må si det sjøl.
😂

Dette er ei lita og solid eske.

Jeg pynta den med et søtt julemotiv.

Håndtaket på lokket ble både nyttig og dekorativt.

Snøkrystallene pyntet jeg med perler og glitter.
De andre perlene markerer hjørnene fint.
Alt i duse farger.

Esken spesiallagde jeg til en liten fugl som skal få henge på juletreet...
...ny av fjoråret.

 
Fuglen er så fin og skjør at den fortjener ei spesialdesignet eske.
Denne skal jeg feste øverst på toppen av treet,
rett under toppstjerna.

🐦

Med denne ønsker jeg å bidra i utfordringene;

Scrappelyst - Bling og glitter
Hobbygarasjens - Glitter
Allsorts challenger blog - Anything goes
Not just Challenger blog - Anything goes

fredag 18. desember 2020

Julekort anno 2020

🎄

I år fikk jeg lagd julekort igjen. 

Det er ikke hvert år jeg får gjennomført denne førjulskosen. 

Utfordringene har vært mange i år 2020.
Korona eller mer spesifikt covid-19.

Det skulle være unødvendig å nevne navnet på denne epidemien,
men om 100 år trenger antagelig befolkningen å minnes det som skjedde i 2020. 

Forhåpentligvis har vi lært noe av de erfaringene vi nå sitter med. 

I denne førjulstiden har jeg sendt ekstra mange tanker til dem jeg lager julekort til.
Det er så mange som har slitt på ulike vis.


Kortene er lagd i samme stil,
men like fullt er alle kortene unike.
På dette kortet er det en fjøsnisse som lyser opp tunet med lykta si.


Innsiden er dekorert med snøfnugg og perler.
Teksten er så fin, nå som utfordringene ennå står i kø.

Jeg ønsker alle som leser dette,
ei riktig god jul
og ikke minst...
...ett nytt år som forhåpentligvis blir mer normalt.

💖

Med dette ønsker jeg å delta i utfordringene;

Love to Scrap Challenge Blog - Winter Wonderland

mandag 23. desember 2019

Restaurere stua


Stua hjemme hos meg er blitt delt opp i flere renoveringsprosjekter,
og enda er det flere prosjekter før den er totalt overhalt.

For de som har fulgt med Sinnasnekker'n 
vet at han ikke liker denne fremgangsmåten å renovere på.
Han sier gang på gang: "Ta ett rom av gangen og bli.. ferdig.."
Han hadde vel revet av seg håret om han hadde sett hvordan jeg holder på...
...men med gode fremdriftsplaner, ser jeg ikke at dette er noe problem.

En liten oversikt over hva som tidligere er gjort i stua;


Nå skulle jeg altså skifte vinduer og renovere vegger.

       

Innimellom er jeg forferdelig dårlig til fotografere "før bilder".
Det er lettere å fotografere det ferdige resultatet.
Det gjorde at jeg denne gangen måtte finne frem bilder fra innflyttinga.

To av utfordringene i stua var:
Dragen som delte skråtaket og det rette taket,
 og søyla som var så ubeleilig plassert midt på veggen.

I år hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke skulle åpne et eneste malingspann,
men slik ble det visst ikke.

Det startet med at ett av stuevinduene var punktert.
Det ble bare mer og mer dogg inni det.
Så da bestilte jeg like godt alle fem vinduene,
og fikk dem plassert i garasjen så de kunne lagres trygt gjennom vinteren.

Heldigvis skulle jeg få hjelp før vinteren satte inn,
og det var faktisk helt i siste liten i dobbel forstand.
Alle vinduene var pill råtne,
og vinteren lot ikke vente på seg.

Vinduene ble skiftet, 
men foringer og lister fikk vente til jeg var ferdig med panel og malerjobben.

Det har seg nemlig ofte slik at det ene drar med seg det andre.
Jeg hadde fryktelig lyst til å gjøre noe med de verste veggene i samme slengen.

Så da bestilte jeg like godt materialer og lot dem ligge å tørke på stuegulvet et par uker.

Igjen var det bare å begynne med den tunge og kjedelige rivinga.
 Porøsplatene med soveromstapeten, som jeg kaller det, gikk rett på fyllinga.
Deretter ble det etterisolert her og der, før panelet ble spikret på.





 For å repetere litt;    
                                                            
 Søyla på veggen hadde vært til bekymring i lang tid.       

Hovedplanen var å fore på veggen for å skjule den,             
men jeg skulle bli positivt overrasket.                                             
Det skulle vise seg at det var laget ei falsk søyle av porøse plater...
Det var jo bare  å rive den også.
Lettere kunne det ikke bli.                                                                            
...og hvis du spør...  så aner ikke jeg heller hvorfor.

Resultatet ble ikke så aller verst  😉

Jeg fikk satt opp panelet Møllerstuen.
Den første veggen som jeg malte bestod av dette panelet,
og jeg hadde bestemt meg for å følge den stilen.

Været var ikke helt på vår side.
Bitende kaldt -15°C...

...og masse snø.

Inn og ut gjennom dørene hele dagen,
gjorde at det eneste som fungerte var ullundertøy og fullt vinterhyre.
Inne som ute..

Det var en sann glede når dagsøkta var over, og vi kunne nyte varmen fra vedovnen igjen.

Etter første økta var det på tide å sparkle og male.

På byggevareforretningen anbefalte de meg å bruke Tec7 Filler..
..og sannelig skulle jeg bli kjempefornøyd med det valget.

Massen krymper ikke slik som vanlig sparkel og den er en lek å pusse.
Jeg fylte godt med masse der det var nødvendig.
Selv om den fikk tørke til dagen etterpå, ble pussejobben gjort i en fei.

Det som også var så fantastisk med dette stoffet,
var at jeg kunne pusse ferdig etter 1-2 timer.
Ikke farlig å få unnagjort småjobber på denne måten.

Mange fine ettermiddager med en fantastiske solnedganger fikk jeg nyte.
Noen av dem tok jeg meg tilogmed tid til å fotografere.

Godt lys måtte jeg ha da det skulle sparkles og males.
Her er arbeidslampa jeg snekret i hop.

Så kom tiden for å liste og fore vinduer.


Dragen i taket var utfordring nr.2.
Håpet var at dette ikke var selve dragen,
men en bjelke som var satt opp.
Sannelig var det slik jeg hadde håpet på..
..men det var et stort heng i skråtaket.

Hvordan skulle dette løses?
Flere alternativer ble vurdert..

Henget var på flere cm mellom de to takene.


Første forsøk var å skru opp en smekrere bjelke med kraftige skruer.
De skruene gjorde jobben sin, men ennå hang skråtaket i bue.

Dette fikk vi rettet opp med taklista.
Det vil si at den sterkeste av oss brukte all sin kraft for å dytte taket opp,
mens den nest sterkeste, altså jeg, skrudde lista på plass.
Meget fornøyd med resultatet..

Den falske søyla ga oss ei ny utfordring.
Utskjæringa i taket var for stor til å dekkes av taklista.

Løsninga ble å legge gulvlist flatt opp i taket, 
for så å feste vanlig taklist under den igjen.

Da listinga var unnagjort, var det min tur til å sparkle og male.
Detaljer denne gangen..

Mye rot, men så herlig å se en ende på jobben.

Så til det nesten ferdige resultatet 😍


Åpninga mot mellomgangen ble rettet opp og malt.

Bjelken i taket ble mindre, malt og rettet opp.
Den falske søyla bak sofaen ble fjernet.

Taklista på det minste taket ble kombinert med gulvlist.

 
Nå venter jeg bare på elektrikeren..


Noe av julepynten 😏

 
Heklede snøkrystaller pynter terrassedøra..

 Kirka er inspirert av Valnesfjord kirke..

 Bordpynt med lyskuler, granbar av plast og furukongler spraymalt i hvitt..

..og til slutt en liten venn som Monica har heklet..

Glade og fredelige juledager ønsker jeg dere alle 💝

søndag 10. november 2019

Julescrapping

Bidrag til SOS-barnebyer.

Nå og da scroller jeg gjennom pinterest.
Det dukker stadig opp gode idéer som jeg har lyst å prøve ut.
Enkelte ganger setter jeg til og med noen ut i livet.

Denne julekurven ble et godt resultat, takket være pinterest 😀

Selve kurven brettet jeg som en god gammeldages spåkopp.
Jeg vet ikke om ungene lager slike i dag,
men absolutt god underholdning i min tid.

Når spåkoppen settes opp ned, fungerer den som en kurv.

For å stabilisere kurven limte jeg kartong, stemplet med julemotiver, rundt den.

   

   
En rådyrfamilie.

 
Julestjerner.


Pakket og klar 💝
Fin gave til de som har alt..

Med dette ønsker jeg å delta i utfordringene:

Nordland Hobbyklubb - Utfordring #177 Alt er lov
A game of a Challenge - Anything goes
Love to Scrap Challenge - Anything goes
Scrap from your Heart - Jul/Christmas