onsdag 6. november 2019

Hjelperedskap til strikking og hekling

I år skal Ellinorsøster få en nyttig bursdagsgave 😍
Denne kjøpte jeg av en fjølmaker i fjor.
For å holde orden på garnet skal nøstene plasseres på hver sine sneller.

Dette fungerte ikke så godt som jeg håpet på.
Plasserte jeg garnet rett på staven, kilte garnet seg fast når jeg prøvde å dra i tråden.
Så prøvde jeg å surre garnet rett på staven, men staven ville ikke gå rundt.
Jeg hadde pusset og ordnet på dem, så det skulle være god passform.
Men den gang ei....

 Så da måtte det tenkes ut andre måter å løse problemet på.
Da jeg endelig spekulerte ut en genial idé
var det slettes ikke så genial, bare helt logisk.

 Ting blir litt enklere siden jeg har scrappe-utstyret innenfor rekkevidde.
Papir, hamp, lim og papprull.
Valget falt på papprull fra en tom aluminiumsrull.
Disse er kraftigere enn andre pappruller.
Sist men ikke minst kom de runde diesene til god nytte.

 Jeg vet ikke riktig hva jeg skal kalle dette redskapet for,
men garnholder får vel duge.

 Snellene lagde jeg av;
-papprullene pyntet ned fint papir
-dieset ut 3 sirkler (med hull) av passe tykk pappeske
- limte på fint papir i bunnen
-dieset ut like sirkler av stiv plastikk som jeg limte på undersiden
til slutt festet jeg en runde hamp rundt skøyten med rikelig lim.

 Det ser ut til at jeg her har vært i blåbærmodus 😉

 Plastikken gjør at snella glir lettere rundt.

 Ikke så aller verst dette..

 Et nyttig redskap når søster skal strikke med flere farger,
men også om hun bare skal bruke en farge.

 Den eneste jobben som må gjøres,
er å surre garnet på snella...
men når det er gjort er resten bare en lek 👌

Gratulerer så masse med dagen
og lykke til med garnholderen 💖

👀

Ta en titt på videoen å se selv 😏

Ingen kommentarer: