onsdag 2. oktober 2019

Bærrenser for støvsuger.. en nyttig ting :)


Nyrørte blåbær er nydelig...

...med de krever litt jobb.

 
Blåfargede hender er obligatorisk 😉

Første plukkedagen hadde jeg bare et 5 liters spann med meg.
Dette ble for lite..

Andre plukkedagen tok jeg med et 10 liters spann og et på 5 liter.
Det var mer passelig..

 En liten pust i bakken 😏

 Monica, som viste meg dette flotte blåbærstedet,
plukket bær med en plukker som hennes gammelonkel hadde lagd.
Antagelig under krigens dager.
Den gangen måtte man være kreative og skape redskapene selv.
Bærplukkeren består av en hermetikkboks som er klipt opp,
formsveist, satt på håndtak og fingre.
Hermetikkboksene besto nok den gang av et mer solid blikk enn de gjør nå for tiden.

Jeg må innrømme at jeg misunte henne dette tidløse redskapet.
Plukkeren jeg hadde i plast, rev og slet unødig mye blåbærlyng med seg.

Tenker at denne burde kunne produseres den dag i dag.
 Metall isteden for plastikk hadde vært supert.

 I år investerte jeg i en bærrenser for støvsuger.
Støvsugeren sugde opp blader og annet rask effektivt,
mens bærene var nesten ferdigrenset da de ramlet ned i spannet.

Overraskende effektivt.  Selv med fuktige bær.

👀
Videoen viser rask og effektiv rensing.
Tørre bær ville nok vært enda bedre.
Får håpe på fine dager med mye bærplukking neste sommer.

Ingen kommentarer: