søndag 25. august 2019

Hva har måsen og røykvarsleren til felles?


Jo.. det skal jeg fortelle deg 😊





Jeg liker å sitte ute å spise måltidene mine når været tillater det.
Denne gangen måtte jeg pent bare gå inn igjen med maten.

Det var nemlig 2 måser som også slo seg ned på terrassen min.
De pep og gnålte bare 2-3 meter fra der jeg satt.

Jeg fikk filmet seansen,
men det var først etter noen dager jeg forstod hvorfor jeg fikk et så nærgående besøk.

Først trodde jeg at disse skilte seg ut fra de andre, og hadde bestemt seg for bo på terrassen min.
Så tenkte jeg at duften av nystekte torsketunger var helt uimotståelig.
Deretter regnet jeg med at noen som fóret dem, plutselig var gått tom for mat....
...men ingen av disse teoriene stemte.

Ta en titt på denne filmsnutten, men husk lyd 😀

De neste dagene kunne jeg ikke engang åpne terrassedøren, før mine nye venner erobret området.
De hylte og skrek slik måser pleier å gjøre.

Den ene måsen var ikke helt voksen.
Det kan du se oppå hodet dens.  Fjærene var ikke helt ferdig utviklet.
Den andre kan ha vært en voksen fugl.

Her har måsen visst bestemt seg for at vi er bestevenner 😂

Men hvordan kan jeg koble måsen til røykvarsleren?

Jo.. jeg oppdaget etterhvert at det var svakt batteri på en av røykvarslerene oppe på loftet...
...og som de fleste vet, så piper varsleren for å si ifra.

Da begynte jeg å koble sammen måsen og røykvarleren.
Når måseungene tigger etter mat fra foreldrene sine, har de samme pipelyd som røykvarslerne.

Måsene var overbevisste om at jeg matet måseunger på loftet.
Dermed ville jo disse også ha servering  🐟

Så snart jeg hadde skiftet batteri i røykvarsleren,
trakk de seg vekk fra terrassen min.
Ikke med en gang, men etter hvert forstod de at jeg ikke hadde måseunger på loftet lengre.


De er da unektelig noen vakre skapninger 😉

Ingen kommentarer: