søndag 25. juli 2021

Nordlandsbunad til gammel dukke

🌼🌼🌼🌼🌼
Denne dukken er gammel.
Vet ikke hvor gammel den er, men i allefall over 50 år.
Jeg fikk den av tante Ågot.

Det er tante som har sydd bunaden til dukka.
Hun har sydd utallige bunader i stor størrelse,
men denne dukka festet seg til hjertet mitt allerede som lita jente.

Hver gang vi var på besøk hos tante Ågot og onkel Olaf,
måtte jeg se etter dukka.

Jeg syns den var sååå fin..

En gang vi kom på besøk var dukka plassert i ei glasshylse.
Jeg forstod med en gang at dukka ikke hadde det like fint innenfor glasset.

Heldigvis blir man jo klokere med årene.
Nå forstår jeg jo hvorfor dukka måtte stå i glassbur.

Jeg sa aldri noe til noen om at jeg hadde slik omsorg for dukka.

Selv etter at jeg var voksen måtte jeg se etter dukka...
...og sendte henne alltid noen gode tanker.

Sist jeg besøkte tante sto dukka på gulvet innenfor glasset sitt,
sammen med mange andre ting hun hadde planer om å rydde bort.

Da klarte jeg ikke å dy meg mer.
Flau og brydd, klarte jeg til slutt å spørre om jeg kunne få kjøpe den.

Det var "ja" med en gang,
men jeg skulle slippe å kjøpe den.
Jeg skulle få den.

Jeg vet ikke,
men jeg tror det er den fineste gaven jeg noen gang har fått.
💝


Etter at jeg kom hjem med dukken,
 måtte jeg finne ut hvordan jeg best kunne ta vare på den.
 Uten at noe ble ødelagt.

Jeg kontaktet museumet som ga meg gode tips om hvordan jeg skulle rengjøre bunaden og dukka.

Husfliden kunne ikke gi gode råd til en såpass gammel bunad, 
men de tipset meg om å ta kontakt med et renseri som de brukte.

Renseriet ga meg tips om hvordan jeg skulle rengjøre linskjorta.

Jeg ønsker ikke å skrive noe om fremgangsmåten her,
for da er det plutselig meg rådene kommer fra hvis det skulle gå galt..

..men der er råd å få av flinke profesjonelle folk.


  


 

Søljene fikk jeg renset hos en sølvsmed.


Ei yndig bunadsveske.
Den har tante sydd sølvbånd på.
Veska måtte jeg rengjøre to ganger før jeg var fornøyd med den.



Til mansjetter hadde tante brukt øredobber av sølv.
Smart løsning, spør du meg.



Disse fikk jeg også renset av sølvsmeden.


Knappene på nordlandsbunaden er hjerteformet.
Her hadde tante brukt hjerteformede øredobber i sølv.
Stavene hadde hun fått bøyd til for at de ikke skulle komme i veien for vesten.




På YouTube fant jeg en link som demonstrerte veldig godt
 hvordan sjalet skulle brettes og festes til bunaden.


Det er ekstra stas med lue til bunaden.
En av bunadsreglene er at håret skal settes opp.


Flinke hender som har jobbet med nål og tråd.
Dukka har fått navnet Ågot 💖

Ingen kommentarer: