mandag 19. april 2021

Tør måsen å bygge reir nå, skal tro?

📌

Måsen har en tendens til å ville bygge reir oppå pipa mi.
Den syns sikkert at det er en flott plass,
men jeg er ikke like begeistret.

Det dukka opp mange ulike teorier i hodet mitt.
Hva med å bygge en lavvo på pipa?
Uten teltduk selvfølgelig  😅

Da måtte jeg skaffe ståltråd som det var litt hold i.

Før jeg dro av gårde for å skaffe ståltråd, 
tenkte jeg det var lurt å sjekk om jeg hadde noen skatter i kjelleren...

...og det hadde jeg  💡

Der fant jeg ei varmelampe som var ødelagt.
Ei slik som bøndene bruker til kyllinger og små griser.

🐣 🐷 🐥

Denne lampa virker heldigvis som den skal.

Ikke det at jeg har levende vesener i kjelleren..
..men disse slår jeg på om vinteren når det er bitende kaldt ute, 
og kjellertemperaturen nærmer seg 0 grader.

Jeg hadde tenkt å kaste den ødelagte lampa, men lot den ligge..
..sånn i tilfelle deler kunne brukes til noe fornuftig.

Lampa ble tatt opp og lagt ved trappa.
Det var bare gitteret som jeg hadde bruk for.

Gitteret var lett å demontere.

Jeg fant frem diverse verktøy,
bl.a. slangeklemmer.
..men det skulle vise seg at jeg ikke hadde bruk for disse.

I denne omgangen i alle fall.

Ståltrådene surret jeg fast på gitteret,
litt som et pinnsvin eller piggsvin som vi sier her nord.

Piggene vil forhåpentligvis skremme måsen fra å bygge reir på pipa.

Jeg kom meg opp på taket og festet gitteret med enda flere ståltråder.
Nå tror jeg måsen holder seg unna..
..men det gjenstår å se om den vil bruke andre deler av taket.

Resten av lampa havnet nede i kjelleren igjen.
Sikkert noe jeg kan bruke den til en vakker dag 🔆🔅


Dette bildet har jeg hentet fra en annen historie...
...plutselig ble måsen ubehagelig nærgående.
 

Måsen er uten tvil en vakker fugl,
men den lager mye spetakkel.
Den skal jo selvfølgelig også ha mat, 
men at den jakter på Tjeldungene liker jeg ikke.

Tjelden er jo også rødlistet,
og dermed en beskyttet fugleart.


Ingen kommentarer: