lørdag 28. januar 2012

Sjokolademoussè til fest


Denne moussèen serverte jeg som dessert på 50-årsdagen til mannen.


Idèen fikk jeg fra min datter som hadde laget moussé til oss på nyttårsaften.
Moussé er jo bare kjempegodt,
men jeg syns det har sett noe arbeidskrevende ut å lage den.

Jeg ble positivt overrasket over at det egentlig ikke var så mye jobb heller.

Sukkerkanten på glassene hadde jeg heller ikke laget tidligere.
Her fuktet jeg kantene forsiktig og dyppet den rett og slett i sukker.
Dette gjorde jeg dagen før jeg laget selve moussèen.
Til slutt pyntet jeg med sjokoladeblonder i hvert glass.

Da var det klart for fest ;)

Oppskrift;

2 egg
1 dl kremfløte
1/2 ts vaniljesukker
1/2 plate kokesjokolade
2 ss sterk kaffe
eller 2 ss vann + 1/2 ts pulverkaffe

1. Skill eggene og ha eggeplommene i en liten skål.
2. Visp eggehvitene stive.
3.Visp kremfløte og vaniljesukker til luftig krem i egen bolle.
4. Smelt sjokoladen i varm kaffe i vannbad.
5. Rør eggeplommene inn i den smeltede sjokoladen
og bland  det inn i kremen.
6. Vend til slutt inn de stivpiskede eggehvitene.
7. Fordel moussèen i glassene og la den stå kald i minst 1 time før servering.

Oppskriften passer til 2 posjonsglass.

Lykke til for dem som ønsker å prøve dette :)


1 kommentar:

Anonym sa...

Sjokolademousse e jammi :) likte veldig godt den kreative måten du pynta glassan og sjokolademoussen :)