mandag 31. august 2015

Tante Ågot er blitt 70 år

 
Tante Ågot fylte 70 år for en stund siden.
Kortet lagde jeg på Sulis-treffet i februar.
 
 Dette kortet var hele tiden beregnet til tante,
og jeg håpet på at hun skulle åpne det på morgenen rette dagen.
 
 Innsiden dekorerte jeg med et ark jeg likte spesielt godt.
 
Til slutt fant jeg ei 3D rose som gjorde seg godt i den ene rammen.
 
Med dette deltar jeg i utfordringene;
Crafting from the heart - Anything goes
Kort  'o' Mania - Pastellfarger
 


fredag 21. august 2015

Bordkledningen mot sørvest er skiftet.

Etter at det minste taket over vaskerommet ble skiftet og hevet i fjord høst (les her),
var det noe jobbing med veggen mot sør som nå måtte tas igjen.
 
Det var bare provisorisk spikret bordkledning opp mot taket før vinterstormene satte i gang.
På grunn av at bordkledningen måtte skiftes først,
ble heller ikke gesimsen satt opp før vinteren.
 
 ...men her måtte det først bæres både kantstein og skiferstein
som sønnen min tidligere hadde hatt på sitt tak..
 
 Bordkledningen hadde begynt å råtne nede mot bakken,
og overlegget mellom underliggere og overliggere var alt for lite.
Mest av alt var jeg spent på om det var fukt og råte i veggen.
Taket hadde tross alt stått å lekket over ei lang tid.
 
 Så nå var det bare å begynne å rive og kjøre på fyllinga igjen.

 
Det er interessant å se hva som skuler seg under fasaden.
 
Her har det vært et lite vindu som var fjernet igjen. 
En liten del av veggen besto av asfaltplater og papp,
mens resten var bare papp. 
 
Heldigvis var det helt tørt i veggen,
så isolasjonen fikk lov til å stå.
 
Det ble bare etterisolert enkelte steder.
 
 




 Etter all oppryddingen, som mitt arbeid stort sett består av,
måtte det spikres opp nye asfaltplater, papp og lekter.
 
Jeg prøvde meg litt på å spikre lekter,
 men fy så tungt det var.
Rydding, bæring og maling var nok en mer
overkommelige oppgave for meg.
Underliggerne fikk jeg malt et strøk
før overliggerne kom på plass.
 
Det har sannelig ikke vært enkelt
 å få malt denne sommeren.
Det har regnet og blåst mye.
 
Bordkledningen måtte jo også være tørr nok
 for overhode å kunne starte med arbeidet.
 
3 strøk med maling på veggen og gesimsen
ble det etter mye venting og tilpassing.
 
 
 
 
 Sluttresultatet ble helt supert.
..og for dem som er mest observant, så henger det nå gardiner i vinduet til vaskerommet..
Disse har tanta mi fra Bergen heklet til meg.
Er de ikke flotte :)
 


mandag 17. august 2015

Utearealet ved inngangen tar form :)

I fjor og i forfjor ble det gjort 2 store gravejobber på forsiden av huset.
Først måtte dreneringen rundt halve huset graves opp, (les gjerne mer her)
neste år måtte det graves opp igjen for å skifte utvendig og innvendig stoppekran. (og her)
 I fjor hadde vi en aldeles nydelig sommer.
Slik så det ut ved inngangspartiet da.
Det var ikke før sent på høsten at jeg fikk det gravd opp på nytt,
og stoppekranene ble skiftet.
 I vår, etter at telen var gått,
satte jeg i gang arbeidet med den etterlengtede gangveien langs husveggen.
 Det måtte det hakkes og spas for å jevne bakken sånn høvelig.
 Som underlag brukte jeg oppklipte gjødselsekker som jeg hadde fått av en bonde.
Så fylte jeg opp med fin singel.
Kantsteinene hadde vært brukt her tidligere, dem hadde jeg tatt godt vare på.
Jeg visste ikke den gang hvor jeg skulle bruke dem,
men jeg var bombesikker på at de ville komme til nytte.
Etter hvert når vær og vind tillot det,
begynte jeg å jobbe med den grønne hageflekken min.
Etter gravingen i fjor seig massen sammen,
akkurat som graveren hadde forberedt meg på.
Jeg måtte grave, hakke og spa.
Hadde det enda vært jord jeg skulle jobbe med, men det var det ikke.
Det var leire.
Siden leira var fryktelig tung å arbeide med,
bestemte jeg meg for å kjøpe sand får å planere oppå der igjen.
Det var bare et tynt lag som skulle til for at det ble bra.
 Det var riktig trivelig å arbeide med dette.
En nesten tam Tjeld holdt meg med selskap.
Den hakket med nebbet etter meitemark,
mens jeg brukte hakka og spaden.
Den trodde sikkert at jeg var en konkurent :)
 ..og jammen fikk den da tak i meitemark også..
 Da sanden var planert, fordelte jeg sekker med plantejord utover.
 Hver eneste dag blåste det.
..men plutselig,
sent en kveld,
ble det helt vindstille.
Da måtte jeg bare passe på å hente esken med gressfrø for å så.
Etterpå hentet jeg jernriva og fikk raket frøene ned i jorda.
Siden jeg ikke hadde noen trommel for hånden,
måtte jeg bruke føttene.
Jeg tråkket og tråkket, fram og tilbake, til jeg var passelig fornøyd.

 Den grønne flekken min laget jeg i bue.
Fra hver side brukte jeg kantstein, mens midten ville jeg ha åpen.

 Jeg fikk hjelp til å kutte litt skrå på steinene inn mot midten.
Hjørnet på steinene ble en hel liten utfordring.
Jeg hadde ikke noen hjørnesteiner liggende.
De som var å få kjøpt syns jeg ikke passet inn, de ble helt andre typer.
Derfor bestemte jeg meg for å legge noen støpte heller der.
Mosegrodde og fine.
Nå kan jeg pynte med en blomsterpotte eller noe annet fint oppå der igjen.

 Etter hvert som jeg også ble ferdig med å male gesimsen på forsiden,
kunne jeg dandere de runde steinene mine utover.
Nå kom sommerblomstene helt til sitt rette langs med veggen.




Denne hageplanten har stått her hele tiden.
Prikbladet fredløs er navnet på den.
Den måtte jeg bare berge fra gravemaskinen.
Jeg syns den er så flott nå mot høsten..
En klatrerose sliter med å bli stor og sterk.
Jeg plantet to Flammentanz for 2 år siden.
En på hver side av garasjeporten.
Sammen med dem plantet jeg en Clematis.
I fjor, utpå høsten, oppdaget jeg noen blader som lignet på roseblader.
Ingen av plantene hadde overlevd, unntatt denne ene lille.
I år var den blitt litt sterkere,
og nå håper jeg at den blir enda større og sterkere til neste år.
Nå har jeg endelig fått et inngangsparti jeg kan være stolt av,
her blir det ingen problemer å kose seg :)


søndag 19. juli 2015

Kondolansekort

Noen ganger må man bare lage et kort for triste anledninger.

Våre omgangsvenner har mistet sin datter.
Hun ble bare 30 år gammel.
 
Samtidig som jeg lagde kortet,
ble minnene og tankene til familien ekstra sterke.

 
Tunge tider,
 minnene skal leve og sorgen vil blekne.
 
Med dette deltar jeg i utfordringene;
 
Crafting from the Heart - Anything goes
Card and scrap - Alt er tillatt
Hjerteboden - Alt er lov
Love To Scrap - It's a trippel play


fredag 17. juli 2015

Bryllupskort

 
Dette er et kort jeg utfordret meg selv med for lenge siden.
Jeg ville lage 2 kommodekort som hang sammen.
Det passet perfekt med en kommode til bruden, og en til brudgommen.
 
 Kortet er skjært og brettet slik at kommodene henger sammen i overkanten.
Klærne er denne gangen håndlaget, men ferdigkjøpte.
 
Det ble en liten utfordring å få kommodene til å stå på bordet av seg selv,
 så på baksiden av kommodene festet jeg et sløyfebånd...
 
...og fremsiden av kommodene festet jeg med 2 magneter.
 for at de ikke skulle skli fra hverandre.
 
 
Innsiden dekorerte jeg enkelt med blomster, sommerfugler
og ei lomme til gavekortet.

Med dette deltar jeg i utfordringene;

Nordsalten hobbyklubb - Bryllupskort og kreasjoner
Kreativ hobby - Bryllup
Crafting form the Heart - Anything goes
Card and Scrap - alt er tillatt
Hjerteboden - Alt er lov


tirsdag 14. juli 2015

Bursdagskort til Kaya 30 år

 
Kaya, er ei fargerik jente :)
Da hun ble 30 år måtte hun jo få et ekstra fint kort.
Hun er blant annet flink til å trylle frem god mat og kaker i alle fasonger.
 
 Denne gangen laget jeg et rammekort.
Første gangen jeg lager et slikt, men absolutt ikke siste gangen.
 
Jeg vet at både feiringa og dagen ble strålende..
..og ikke minst;
Lykke til med den nye leiligheta Kaya!
 
Med dette deltar jeg i utfordringene;
Crafting From the Heart - Anything goes
Papirlosjen - Alt er lov
Card and Scrap; Utfordring nr. 100 - Alt er lov
Hjerteboden - Alt er lov 


torsdag 9. juli 2015

Bursdagskort til eldste sønnen min :)

 
Min eldste sønn er nå rundet 31 år.
Det er ikke enkelt for en mamma å se for seg en voksen mann ;)
Ungene fikk vokse opp på et lite småbruk med mange forskjellige dyr og fugler.
Her sto opplevelsene i kø for de eventyrlystne ungene.
 
Jeg satt med et smil om munnen mens jeg laget kortet.
 
 Dette bildet har jeg hentet på nettet.
Det passet perfekt som illusjon av mine søte små.
 
 Innsiden måtte jo dekoreres med bonderomantikk.
 
Kortet laget jeg som en 3-sidig bok men vindu i midten.
 
En god og kraftig gris blir løftet opp av noen dyr på gården,
for at den skal klare å kikke ut på andre siden av vinduet.
 
Med dette kortet deltar jeg i utfordringene;
 
Papirlosjen - Alt er lov
Love to scrap - No rulz
Crafting From The Heart - Anything goes
Card and Scrap - Alt er lov
Hjerteboden - Alt er lov 


onsdag 10. juni 2015

Konfirmasjonskort

I år var det bare ei jente som skulle konfirmeres.
 
Ikke bare ei jente,
men ei kjempe flott jente på alle måter.
 
 Kortet laget jeg på helgetreff i Bodø,
og det var veldig morsomt å jobbe med :)
 
 Kortet åpnes på midten.
Blomster, dies, perler og sløyfe dekorerer forsiden og minner oss om våren.
Selv om det regner og blåser akkurat nå.
Skulle tro vi var kommet langt ut i høstmånedene.
 
Et stakittgjerde og gress ble til en praktisk pengelomme.
 
Med dette deltar jeg i utfordringene;
 
Cards and More - Gift idea
Papirlosjen - Alt er lov
Crafting From The Heart - Anything goes
Card and Scrap - Brug dies
Kreativ Hobby - Sommer
Hobbygarsjens Utfordringsblogg - Bingo (blomster - lag på lag - perler )