mandag 17. august 2015

Utearealet ved inngangen tar form :)

I fjor og i forfjor ble det gjort 2 store gravejobber på forsiden av huset.
Først måtte dreneringen rundt halve huset graves opp, (les gjerne mer her)
neste år måtte det graves opp igjen for å skifte utvendig og innvendig stoppekran. (og her)
 I fjor hadde vi en aldeles nydelig sommer.
Slik så det ut ved inngangspartiet da.
Det var ikke før sent på høsten at jeg fikk det gravd opp på nytt,
og stoppekranene ble skiftet.
 I vår, etter at telen var gått,
satte jeg i gang arbeidet med den etterlengtede gangveien langs husveggen.
 Det måtte det hakkes og spas for å jevne bakken sånn høvelig.
 Som underlag brukte jeg oppklipte gjødselsekker som jeg hadde fått av en bonde.
Så fylte jeg opp med fin singel.
Kantsteinene hadde vært brukt her tidligere, dem hadde jeg tatt godt vare på.
Jeg visste ikke den gang hvor jeg skulle bruke dem,
men jeg var bombesikker på at de ville komme til nytte.
Etter hvert når vær og vind tillot det,
begynte jeg å jobbe med den grønne hageflekken min.
Etter gravingen i fjor seig massen sammen,
akkurat som graveren hadde forberedt meg på.
Jeg måtte grave, hakke og spa.
Hadde det enda vært jord jeg skulle jobbe med, men det var det ikke.
Det var leire.
Siden leira var fryktelig tung å arbeide med,
bestemte jeg meg for å kjøpe sand får å planere oppå der igjen.
Det var bare et tynt lag som skulle til for at det ble bra.
 Det var riktig trivelig å arbeide med dette.
En nesten tam Tjeld holdt meg med selskap.
Den hakket med nebbet etter meitemark,
mens jeg brukte hakka og spaden.
Den trodde sikkert at jeg var en konkurent :)
 ..og jammen fikk den da tak i meitemark også..
 Da sanden var planert, fordelte jeg sekker med plantejord utover.
 Hver eneste dag blåste det.
..men plutselig,
sent en kveld,
ble det helt vindstille.
Da måtte jeg bare passe på å hente esken med gressfrø for å så.
Etterpå hentet jeg jernriva og fikk raket frøene ned i jorda.
Siden jeg ikke hadde noen trommel for hånden,
måtte jeg bruke føttene.
Jeg tråkket og tråkket, fram og tilbake, til jeg var passelig fornøyd.

 Den grønne flekken min laget jeg i bue.
Fra hver side brukte jeg kantstein, mens midten ville jeg ha åpen.

 Jeg fikk hjelp til å kutte litt skrå på steinene inn mot midten.
Hjørnet på steinene ble en hel liten utfordring.
Jeg hadde ikke noen hjørnesteiner liggende.
De som var å få kjøpt syns jeg ikke passet inn, de ble helt andre typer.
Derfor bestemte jeg meg for å legge noen støpte heller der.
Mosegrodde og fine.
Nå kan jeg pynte med en blomsterpotte eller noe annet fint oppå der igjen.

 Etter hvert som jeg også ble ferdig med å male gesimsen på forsiden,
kunne jeg dandere de runde steinene mine utover.
Nå kom sommerblomstene helt til sitt rette langs med veggen.




Denne hageplanten har stått her hele tiden.
Prikbladet fredløs er navnet på den.
Den måtte jeg bare berge fra gravemaskinen.
Jeg syns den er så flott nå mot høsten..
En klatrerose sliter med å bli stor og sterk.
Jeg plantet to Flammentanz for 2 år siden.
En på hver side av garasjeporten.
Sammen med dem plantet jeg en Clematis.
I fjor, utpå høsten, oppdaget jeg noen blader som lignet på roseblader.
Ingen av plantene hadde overlevd, unntatt denne ene lille.
I år var den blitt litt sterkere,
og nå håper jeg at den blir enda større og sterkere til neste år.
Nå har jeg endelig fått et inngangsparti jeg kan være stolt av,
her blir det ingen problemer å kose seg :)


Ingen kommentarer: