onsdag 1. april 2015

Solformørkelse - og jeg fikk sett det uten spesialbriller :)

 
På nettet dukket det opp en video og jeg sa bare wooow.
 
20. mars i år kunne vi få oppleve solformørkelse.
95%... og de lovte oss at det ikke kom til å skje igjen før om 46 år.
Ikke nok med det, men Nordland skulle få de beste vær-forutsetningene her i landet.
 
Jeg hadde sett på solformørkelse gjennom sveisebriller tidligere,
men den gang langt fra 95%.
 
Nå var jeg opptatt av oppussing og hadde ikke noen planer
 om å reise ekstra for å kjøpe spesialbriller.
 
...men så dukket denne videoen opp da, og planene mine ble forandret..
 
Jeg fant fram ei tom eske og skar den til.
Fordi dette kunne jeg bare ikke la være å prøve.
 
I den ene enden tapet jeg aluminiumsfolie og stakk et lite hull midt på med ei kart-nål.
 
 På den ene siden skar jeg ut et tittehull.
Dermed var det bare å rigge seg til med et provisorisk stativ og sikte inn sola.
 
Det tok ikke lang tid før jeg kunne se at en liten skalk av sola begynte å forsvinne.
Jeg ble nesten i ekstase.. ...tenk at dette skulle virke.
 
Her er sola nesten helt dekket til av månen.
 
 Det begynte å bli skjømt ute.

 Da formørkelsen var på det meste ble sola dekket av noen forbigående skyer.
Det skulle vise seg å være for det beste for meg.
Nå kunne jeg fotografere hendelsen med et helt ordinært kompaktkamera 
 uten noen form for filter.
 
 Det ble kaldt, mørkt og en helt trolsk stemning.
Dette var bare en helt fantastisk opplevelse.
 
 Her har månen sluppet sola nesten helt frem igjen.
 
Jeg er glad jeg tok dette avbrekket i oppussingen for å få med meg denne opplevelsen.
 




Ingen kommentarer: