onsdag 25. februar 2015

Male vinduer - gøy :)

Det verste  med malejobber som skal gjøres er nok tiltaket.
Det blir mye rot av sånt, men så blir det jo så bra når alt er ferdig :)
Det var ypperlig å begynne inne med vinduene i stua nå som det ennå er vinter.
Vinduene kan ikke åpnes så det slapp jeg å ta hensyn til.
Jeg måtte likevel vente til været ble perfekt for denne jobben..
..og det var nå.
Siden ventilene i 5 store vindu måtte skrues ned, så kunne det ikke være for kaldt..
..eller blåse for mye.
Inne bør det derimot luftes godt og være kjølig mens selve malingen pågår.

Når vinduer skal males er det nok avgjørende å ta seg god tid til forarbeidet.


Jeg er fornøyd med at jeg har gått til investering av noe verktøy.
Stikksaga fikk jeg bruk for da flere treplugger ikke var banket skikkelig på plass tidligere.

Ekspeditøren i maleravdelinga hjalp meg å finne fram det jeg trengte.
"Han måtte jeg vel kunne spørre om råd." tenkte jeg
Den store utfordringen var å male inntil vindusglassene uten å grise til pakningene for mye.
"Det er bare å bruke vaselin" sa mannen med et smil.
 "Så vasker du det bare av etterpå."


Jeg hadde en liten mistanke om at det antakelig ikke var riktig så enkelt
som ekspeditøren uttrykte det, men rådet var godt det.

Etter at alle flatene var rubbet over med fint pussepapir,
tapet jeg nøyaktig langs alle vindusglassene.
Sparkelspaden brukte jeg for å presse tapen godt fast i treverket.
Det var om å gjøre at vaselinen ikke la seg innunder tapen.

Så var det bare å smøre på vaselin.
Jeg smurte godt oppover vindusruten, for å gjøre etterarbeidet enklere.
Når tapen var fjernet skal det forhåpentligvis kun være vaselin på pakningene og vindusglassene.

Da sparkling og pussing var gjort, var det bare å tape opp rundt vinduene også. 

 Aluminiumsfolie syns jeg er raskt og greit å bruke for å dekke til deler med.

Første strøket med maling er ferdig.

Her kan du se at jeg ikke har vært særlig redd for å male på vindusglassene.

Jeg fikk en noe uventet erfaring med malingslokket.
Etter hvert malingstrøk dunket jeg lokket godt på plass for ikke å slippe luft til.
3. gangen jeg skulle åpne spannet ville ikke lokket samarbeide mer.
Aluminiumen var for myk.
10 literspann, som jeg tidligere har brukt, er solide nok som bare det.
Redningen ble skrutrekker og hammer for å åpne spannet,
deretter la jeg plastfolie mellom spannet og lokket for å slippe å dunke lokket så hardt ned.
Nå vet jeg i alle fall bedre til neste gang.

Her er redskapene jeg brukte for å fjerne maling fra vindusglass og pakninger.
Sparkelspaden førte jeg på skrå bortover mellom vindusglassene og pakningene.
Malingen løsnet enklere da.
Deretter brukte jeg en gammel oppvaskkost for å børste av det som hang igjen.
Denne jobben krevde både litt tid og tålmodighet, men det fungerte helt flott.
Pakningen ble så å si som ny igjen :)

Så ble det noe kosearbeid med å fjerne tape, skru på plass ventiler,
 og sette på plass ledninger og elektriske bokser.

Til slutt, da jeg hadde vasket, tørket støv og hengt opp de nyvaskede gardinene..

..kunne jeg nyte de tilsynelatende nye vinduene.

Det ble enorm bedring for trivselsfaktoren :)

Hvilken farge er best å velge til vinduer?

Jeg har brukt; 
Lady supreme finish 15
Farge;   Bomull  Kode 1453/50502-Y
Silkematt
Dette er den fargekoden og lakkprosent som matcher ferdigmalte vinduer og listverk best.


Ingen kommentarer: