søndag 16. desember 2012

Hvordan behandle juletreet.


Hvert år er det spennende å se hvordan juletreet klarer seg gjennom høytidsdagene.
Jeg skal her gi noen råd etter egne erfaringer.


Dette juletreet er fra i fjor.  

Jeg bruker å følge regelen med å rydde jula ut 13. dag jul.
Dette treet var så flott at det fikk stå i stua noen ekstra dager...
...og jeg er sikker på at det ikke lå mer enn 5 barnåler igjen da det var tatt ut.

Selvfølgelig vet jeg at det kan vært forskjell på trærne allerede når det blir kjøpt inn.,
men greia er vel at det skal ry minst mulig.

Når jeg får juletreet til hus, avklimatiseres det i garasjen.
Får vi en dag eller to med mildvær, blir det spylt ute.

Dette gjør jeg for å begrense å dra inn mengder av veistøv og andre ulumskheter med inn i stua.

Det følger alltid mye småkryp med treet.
Det sies at disse ikke er skadelige.
For likevel å begrense antallet kan treet settes inn et par dager.
Da våkner krypene, og du kan ta treet ut igjen og riste det.

Jeg tar treet inn i yttergangen først.
Skjærer av stammen (for at det lettere skal trekke vann)
 og borer inn i stammen med passe tynt bor ca.6-7 cm oppover fra skjæreflata.
Skråskjær gjerne for at porene skal bli større.

Det aller første vannet du gir treet, kan med fordel være kokende. 
Så er det ikke  mer å gjøre enn å passe på at stammen ikke blir stående tørr.
Jeg sjekker både morgen og kveld om alt er i orden.

Det er også greit å tenke på at treet gasser.
Alle er ikke klar over det, men alt nytt treverk gasser.
Så også juletreet.

Luft godt med gjennomtrekk 2-3 ganger om dagen.
Det burde holde.

..og nå må jeg jo bare håpe at det ikke er jeg som sitter med et tre uten bar 13. dag jul  ;)

Lykke til!

Ingen kommentarer: