torsdag 15. juni 2017

Så hyggelig at Tjelden ville hekke hos meg.

Våren var ekstra kald og sein i år.
Likevel var jeg tidlig ute med hagemøblene mine.
Det var da jeg oppdaget et egg i singla rett ved husveggen min.

Det tok ikke lang tid å konkludere med at det var Tjelden som hadde planer
om å bli min nærmeste nabo noen uker fremover.

Mellom husveggen og trappa ble den virkelig godt beskyttet bak hagestolene mine.
Det skulle ikke bli lett for verken måsen eller skjæra å få tak i eggene nå.

I følge Wikipedia er det liten forskjell på hun- og hannfuglen,
men hunnfuglen skal visst nok ha lengre nebb enn hannen.
Den ene av disse hadde pyntet seg med små kledelige øyenbryn over begge øynene.
Wikipedia fortalte meg at hekketida er på 26 til 27 dager.
Begge kjønn ruger, og begge tar ansvaret for å fø opp ungene.

  Etter 2 dager hadde den lagt sitt andre egg,
og etter 4 dager var det tredje og siste egget lagt.
...og så var hekkinga i gang...

Jeg markerte på kalenderen tidspunktet for ventet klekkingen.
Klart jeg ville prøve å få med meg denne begivenheten.

Det var ikke helt problemfritt å måtte passere Tjelden,
så jeg prøvde innimellom å sette meg i stolene for å venne den til meg.
Må innrømme at fuglene ikke var skyggeredde når de skulle forsvarte sine etterkommere.

Det virket som om de overhode ikke kjent meg igjen om morgenen når jeg skulle hente avisa,
og de var ikke lite stolte når de klarte å "skremme" meg opp trappa.
...andre ganger lå de bare der ganske så rolig og kikket på meg..

 2 dager etter at markeringen på kalenderen var passert, oppdaget jeg et lite hull i det ene egget.
Nå ble jeg virkelig opptatt av å følge utviklingen.

 Det tok hele ett og ett halvt døgn, før den første ungen var ute av egget.
  Den bare lå der, helt nyutklekket, våt og stille. 
Jeg kunne ikke forstyrre familien med fotografering så jeg lot dem være i fred.

Dagen etterpå var jeg veldig spent. 
Eggene var borte og ingen unger å se.
Etter hvert oppdaget jeg ungene spredt på hver sin kant.
De bare lå der helt urørlig med lukkede øyne. 
Helt overbevist om at ingen kunne se dem :)

Nydelig lite nøste.

De voksne var ikke langt unna.
Jeg forstår godt at de ikke var helt fornøyd med situasjonen.

Jeg satte den pent ned på bakken igjen, men den rørte seg ikke før den fikk signaler om det.

Det tok ikke lang tid før familien hadde forflyttet seg til naboens ripsbærbusker.
Ungene begynte straks å hakke i jorda for å finne et og annet småkryp.


Det tar ca. ett døgn for Tjelden å flytte ungene ned til bukta.
Utover sommeren kan jeg følge de små nøstene når de løper omkring på langfjæra.
Jeg håper jeg kan telle 3 nøster helt til de blir store.

Fantastisk flott å få muligheten til å følge Tjelden på så nært hold..

For øvrig hadde jeg et hyggelig møte med Tjelden for 2 år siden også.

1 kommentar:

Sivic sa...

Veldig koselig med Tjeld reir.
I år er det første gang på flere år at jeg ikke har sett hvor Tjelden har lagt egg hos oss. Som regel har vi flyttet på egg og unger, når det var pløying eller høying på gang.Barnebarna synes det er veldig stas når vi har sett på reir,egg og unger.