fredag 23. oktober 2015

Trollholmsund i Porsanger kommune


Trollholmsund i Porsanger i Finnmark er en severdighet med avkjørsel
fra E6 sør for Indre Billefjord.

17. oktober 2015 tok søsteren min meg med
for å vise frem en av Porsangers største turistmagnet.
Hun var veldig hemmelighetsfull.

  Området her består av dolomitt (kalkstein) som er dannet for ca. 700 millioner år siden.

Stien viser veien frem.
Mange har tråkket frem og tilbake for å oppleve severdighetene med egne øye.

 Her poserer min søster da formasjonene begynner å vise seg i det fjerne :)

 Dette ble bare mer og mer spennende.



 Fantastisk skue!!

 Steinformasjonene som står i Trollholmsund i dag er knyttet til et gammelt samisk sagn.
Ifølge sagnet kom det gående troll over vidda.
Noen troll kom visstnok nordover fra Lakselv.
Med seg har de hatt en kiste med gull og sølv.
De kom ned til sjøen og kunne ikke komme videre.
Det var like før soloppgang, og de lette etter hull store nok til at de kunne gjemme seg.
 Det klarte de ikke, og ble til stein da sola rant.

 Vi snakker uten tvil om dimensjoner..


Dette bildet har jeg hentet på nettet.
Her finner vi blant annet lapprose (Rhododendron lapponicum),
som må ha kalk, i motsetning til andre rhododendroner,
som vil ha sur jord.

Flekkmure

men....
....her er noen av vekstene
som ville vise seg frem for oss
såpass sent på høsten.





Turen er kun 1,2 km og beregnet til 15 min fottur.
Vi brukte nok atskillig lengre tid.
Det var mye som skulle fotograferes under veis :)
Fin tur for alle, i alle aldre,
og den kan nytes vinter som sommer.
Absolutt verdt å oppleve!!!

Informasjon er hentet fra WIKIPEDIA




Ingen kommentarer: