onsdag 16. juli 2014

En sommerfugl måtte reddes

 

Fløyelsringvinge

I går måtte jeg redde en sommerfugl som hadde forvillet seg inn i stuen.
Stakkaren satt på innsiden av vinduet
og visste ikke sin arme råd om hvordan den skulle klare å komme seg ut.

Når jeg fanger fluer, veps osv og som denne gangen en sommerfugl,
så bruker jeg et glass som jeg forsiktig setter over dem.
Insektene blir som paralyserte og sitter som regel helt i ro.
Så er det bare å stikke imellom et ark og vips så sitter de i "buret" sitt.

Sommerfugler er så fine skapninger at jeg ønsker å slippe dem levende ut.
Veps og bier og sånt er veldig nyttige i naturen, og lite koselig å begynne å slå etter.
Fluene får overleve fordi det er noe griseri å begynne å slå etter de inne.

Glass er tingen.  Det er bare å prøve :)

Fløyelringvingen finnes i hele Norge, men ikke å se så ofte ved kysten.
Den er middels stor og hurtigflygende.
Trives i bjørkebeltet og på myrer over tregrensen.

Informasjon er hentet fra WikipediA.

Denne ble funnet i innlandet ved fjorden der jeg bor.
Den var noe fortumlet da den endelig kom seg ut i det fri igjen.
Lykke til på ferden da :)

1 kommentar:

oldemorbloggen sa...

Der gjorde du ein flott og god gjerning. Einig med at floger er noko griseri, uff.