søndag 29. juni 2014

Ble taket ferdig før 17-mai?

 
 Taket på huset har jeg på en måte delt opp i 5 enheter.
I fjor høst ble enhet nr. 1 ferdig.
Det kan du lese om her.
 
Arbeidet startet før 17-mai, og jeg håpet det skulle bli ferdig til nasjonaldagen.
Stilas og materialer hulter i bulter er jo ikke så dekorativt.
 
Vindski-bordene var det min oppgave å få malt
såpass tidlig at de ble tørre før arbeidet skulle settes i gang.

Denne enheten som i hovedsak ligger over gjestrommet og kjøkkenet,
er brattest og veldig krevende av den grunnen.  
 
 
Det er heller ikke så enkelt når takplatene er spikret på med laaange spiker.
 

Her er takduken kommet på plass,
og nå vet jeg at sløyflektene skal ligge underst og nedover.
mens de andre lektene skal ligge oppå dem igjen og bortover.
 
Eller for å si det sånn;
så visste jeg det vel allerede etter takarbeidet som ble gjort i høst.
 
Takarbeid anser jeg meg selv for å være håpløs til,
men som ryddehjelp duger jeg :)
 
...men vi var heldige med været,
ikke regn og heller ikke for varmt...
 
 
Nå blir det mer utstikk på taket.
Takrenner og nedløp blir denne gangen skiftet til stål
og koblet til avløp som fungerer.

...og ble taket ferdig til 17-mai da?
Joda det holdt akkurat.
Stillaset var tatt ned og all søpla var kjørt på fyllinga.
Så kunne feiringa sette i gang :)

I år var det 200 år siden grunnloven ble undertegnet på Eidsvold.
Det blåste og regnet på 17-mai så det ble likevel ikke noen tur ut for å se på toget...

...men det ble pyntet og god mat hjemme.
 
 
          
 

Senere kom det koselig besøk til kaffen.

 Mathea var bunadskledd
og hadde lært å vifte med flagget
mens hun ropte; hjaaa  hjaaa

Dette var første året hun var med i barnehagetoget.
 
 



Ingen kommentarer: