søndag 28. april 2013

Gjesterommet blir restaurert


Den gamleste delen av huset er satt opp i -47.
Senere er det bygd ut i flere omganger.
Spennende og utfordrende.


Denne gangen var det gjesterommet som skrek høyest om å bli fornyet.
Oppussing er det ikke snakk om.
Her er det total restaurering som måtte til.

Vegger, tak og gulv måtte rives.


Her kan dere se veggen mot kjøkkenet.
Røret til kjøkkenvifta ble bygd inn i veggen i forbindelse med restaureringen av loftet.
Les mer om det her



Da jeg rev panelet av veggene rensket jeg det samtidig for spiker, 
så jeg kunne benytte treverket til opptenningsved.

Mye støv i rommet.
I gulvet var det leire fra gammelt av.
Det var vanlig å bruke leire som isolasjon på den tiden.

Leira skulle også ut, 
og her var det kun rå muskelkraft som hjalp.


Jeg benyttet anledningen til å være ute å brenne bål mens støvføyka sto ut gjennom vinduet.


Oppretting kan man vel si er obligatorisk ved slike prosjekter.
Hele 7cm  ble rettet opp på det værste i taket.


Ekstra isolasjon i alle vegger og gulv.
Veggen mot kjøkkenet ble isolert med 30cm,
så da kan jeg romstere så mye jeg vil på kjøkkenet :)

 Plast i ytterveggene og panel både på vegger og i tak.

For å beholde noe av "gammelhus følelsen" valgte jeg panel i taket også.

Tak og vegger ble malt før gulvet ble lagt.


Det ble kjøpte inn en type laminat som ser ut som gamle brede gulvbord.
Passet perfekt til dette rommet.


Det sto en gammel ubrukelig skyvedørs garderobe inne på rommet.
Denne hadde jeg i sin helet tenkt å kjøre på fyllinga.
Heldigvis kom jeg på bedre tanker;
Dørene og skinnene var ødelagte, 
men sidevegg, hylle, kurvstativ med kurver og stanga for oppheng var jo helt i orden.
Disse ble beholdt og nye dører med skinner ble kjøpt inn.
Kurvstativet ble plassert på den ene siden i skapet, og på den andre siden fikk jeg bygd inn hyller.
De gamle dørene til skapet ble i tillegg gjort om til hyller.


Sikaflex er noe griseri å få på hendene.
Mine erfaringer ble at grønnsåpe var et vidundermiddel.
I alle fall så lenge sikaflexen ikke var tørket.


Nytter ikke å beholde fine myke hender med slikt arbeid,
men de ble til slutt normale igjen.



Hvordan friske opp ei gammel kjedelig innedør.



Den gamle døra var av dårlig kvalitet og hadde slått bue på seg.
Den ble byttet ut med en annen dør som stod i en skillevegg i stua tidligere.

                       

Døren malte jeg om med samme farge som lister og tak,
svampmalte det midterste feltet med samme farge som veggene.
Både på innsiden og utsiden.
Fikk limt på pyntelister i samme farge som svampmalingen.


Innsiden pyntet jeg med sommerfugler som  jeg fant på noen fine servietter.
Disse ble limt på og lakkert med Decourepage.



På utsiden av døren brukte jeg sjablong og malte på ei katt.



Dørhåndtaket skiftet jeg ut med et nytt som jeg hadde liggende.



Gjenbruk av gammel skyvedørs garderobe.

                  
Det ble bygd ny skyvedørs garderobe.
Som tidligere fortalt;
kjøpte jeg nye dører og skinner,
men en kurvseksjon, hylle og vegg ble gjenbrukt.
Hyllene inni skapet ble laget av dørene som stod i gammelskapet.



Vinduspynt


Nye gardiner ble kjøpt inn.
Disse var dekorert med sommerfugler og insekter.




Jeg kjøpte inn
vinduspynt
fra
Black Design.

Vet forresten ikke hva slik pynten egentlig blir
kalt...

...men fine er de
uansett

:)


Jeg måtte jo gjøre ekstra stas på barnebarnet.

   
Barnebarnet måtte  jo også gjøres ekstra stas på.

Jeg kjøpte ei lekekasse som jeg la lekene hennes i.

To gaver, et par sokker og et par votter ble en liten overraskelse til henne,
mamman og pappan da de fikk se det ferdige resultatet for aller første gang.


Er jeg så heldig å få flere barnebarn, så må jo lekekassa deles av alle samme.
En fin måte å lære å dele og være venner ;)



Oppskriften på vottene kan dere finn i Dale Baby nr. 191



Nytt og gammelt hånd i hånd.



Ny kommode kom på sin plass.

Denne var høg og smal for ikke å komme i konflikt med inngangen.

Skolefotografier av ungene og litt pynt måtte til.

Oppladdbare te-lys for både kos og brannsikkerhet.


To nye sengelys kom på plass.
Disse ble jeg ekstra fornøyd med da jeg fikk testet lyset.





Maleri av akrylmaling


Så var det siste kronen på verket.
Jeg laget et maleri i akrylmaling som ble malt spesielt for dette rommet.

Selv om jeg ikke akkurat er noen stor kunstner,
syns jeg det er ekstra artig med det jeg har laget selv.

Utenom det, vet jeg at absolutt ingen andre har maken hengende på veggen sin.


Til katten og urskiven har jeg brukt sjablonger.
Hjertet og sommerfuglene er lagt på med samme metode som sommerfuglene på døren.


Mine oppgaver har bestått av;
 å rive, lempe, rydde ute-inne og i garasjen, sage, male, rydde igjen og vaske.
Nesten hele huset var støvlagt innvendig.
Panel grovskar jeg og flyttet frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake....

Sukk....men ferdig ble det :)

Sommerfuglrommet var ferdig...


Litt om været og sånt ;)


Spesielt mye snø lavet ned i restaureringsperioden.


Noen av de vakre øyeblikkene ble det også muligheter til å nyte.


Til slutt fikk vi gleden av å oppleve snøklokkenes fremtreden.
Disse ble fotografert hos Linda i Bodø.


Deilig igjen å kunne nyte tiden sammen med Mathea...
..og jeg har absolutt ikke glemt de store heller.

Tenker både store og små gjester skal kunne kose seg her ;)


2 kommentarer:

Gry sa...

Så flott rommet ble, masse arbeid, men det var verd det!
Kos deg med barn og barnebarn!
Vårhilsen fra meg! :)

Bibi sa...

dette ble UTROLIG BRA altså!! Kan hende at jeg spør deg om råd neste gang vi pusser opp her. Bloggen din er forresten kjempefin også!!