onsdag 19. desember 2012

Dåpskakene


Nå fikk jeg lyst til å vise kakene jeg lagde for dåpen til Mathea.
Så bare jeg bare vise kaka som den ene fadderen lagde.
Det er den nederste kaka med dobbel bunn.

Denne har jeg laget.  
Det er ei sjokoladekake med marsipanlokk.
For å være mer nøyaktig, må jeg vel kalle det for ei konfektkake. 
Den er voldsomt mektig og passer nok best til festlige anledninger.,
..men du verden så smakfull.

Sjokoladenettet er det en liten kunst å plassere hel og pen på kaka.

Blomstene og fotsporene på kaka er det Gudmor Elisabeth som har laget.
Noen ganger er det veldig greit å ty til dem som kan jobben best :)




I tillegg lagde jeg ei kransekake som jeg formet som et horn,
og fylte twist inni.

Jeg plages innimellom med å lage kransekaker.
Ringene setter seg ofte fast i forma, og det kan gå skikkelig galt når jeg skal løsne dem.

Et knep jeg har lært meg er å ha litt mer mandler i deigen enn oppskriften forteller.
Deigen må varmes såpass godt at den brenner godt mot knokene på hånda.
Ikke minst må formene smøres skikkelig godt.

Denne gangen var jeg veldig heldig. 
Den ble myk og god også.


Gudmor Elisabeth





Denne kaka er det Gudmor Elisabeth som her laget.
Hun er konditor og dyktig som bare det.

Skjønn den lille babyen som ligger og sover på kaka :)



Ingen kommentarer: