mandag 13. februar 2012

Svanene overvintrer hos oss

Utenfor hos oss er det spesielt langgrunt.
Her trives blant annet en svanefamilie godt om vinteren.
De har patruljert en god det langs iskanten og beitet.

Jeg hr prøvd å finne ut hvilken savneart dette dreier seg om.
Det nærmeste jeg kommer er at det enten er Sangsvaner eller Dvergsvaner.
Begge artene er gulfargede innerst rundt nebbet.

Ut fra de bildene jeg har sett så er dvergsvanen mer lubben og har kortere hals enn sangsvanen.
Dermed har jeg størst tro på at dette er sangsvaner.

I Norge hekker sangsvanene i Finnmark og Troms, så dette er nok bare snakk om ei overvintring.


Tidlig i vinter bestod familien av to voksne og to unger,
men den ene ungen forsvant i løpet av vinteren.

Nå har hele familien vært borte en periode, men i dag dukket de opp igjen.
Denne gangen kunne jeg bare se en voksen og en unge.

Svaner er spesielt vakre fugler, og det er interessant å følge med hvordan det går med dem.


Det er min datter Linda som har fotografert svanene.
Hun var heldig og komme ganske så nær dem :)

Ingen kommentarer: