fredag 23. desember 2011

Starten på ei julekrybbe


I mange år har jeg ønsket meg ei julekrybbe å hente fram fra adventa og utover i jula.
Hele tiden har jeg sett det klart for meg at det må være noe jeg har laget selv.

Mange ferdigkjøpte julekrybber er flotte,
men å ha noe som ingen andre har er helt spesielt.

I år har jeg holdt på med så mange forskjellig ting,
så det ble umulig å få ferdig ei hel julekrybbe.

..men her er en god start..


Jesusbarnet ble nok en litt for stor utfordring å lage.
Et "godt" forslag fra han jeg bor sammen med var at jeg kunne lage han i marsipan.
Det ble til stor skuffelse nedstemt.
Ikke bare det at jeg så det som umulig å klare å forme Jesusbarnet,
men den største faren var nok at han plutselig en morgen skulle være spist opp.
Så det endte med at jeg troppet opp i ei leketøysforretning.
Der fant jeg denne søte babydukken, som er på fyrstikkeskestørrelse.

Selve krybba laget jeg av overskuddsmateriell fra persiennene.
Det var ikke så vanskelig som jeg hadde trodd.
Som "god husmor" tok jeg fram brødfjøla, en god kniv, hammer og pussepapir.
Jeg brukte kniven og slo med hammeren for å dele opp de delene jeg trengte,
limte sammen og farget med brun Promaker over skjæresidene.


Sauene som står å betrakter barnet kjøpte jeg på ei salgsmesse av en trivelig gubbe.
Han mente at de måtte få et navn, tror han hadde et slags
personlig forhold til hver og en av dem.
Kjæresten til min datter fikk utfordringen, og han kalte dem for
Lambi og Dandi på strak arm :)
Den til høyre er nemlig et værlam.

Det blir spennende å se om det dukker opp flere figurer til neste år.

Med dette ønske jeg dere alle ei riktig god og fredelig jul :)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...