søndag 26. juni 2011

Så ble veggen ferdig

På hytta har vi en veggbit som består av 2 sponplater.
Denne veggen ble i hovedsak laget for å bryte opp panelen noe.
 Jeg har gått ei god stund å grublet over hva jeg skulle gjøre med den,
og om jeg ville klare å skape et brukbart resultat.

Jeg valgte å "dra" naturen inn i stuen.


Omvendt sjablong

Ideen med bladene oppe i hjørnet har seg hentet fra et ukeblad for noen år siden. 
Veggen ble grunnet med hvitmaling som hadde fått en ørliten brytning.

Det er brukt ekte kvister som jeg hadde sett ut for et år siden.
Hvilket tre som er bruk er jeg ikke sikker på.
Noen mener det kan være or, eller older som den også kalles. 
Håper jeg en gang kan klare å finne ut av det.

En god del av småkvistene måtte jeg fjerne for å sitte igjen med en tilnærmet flat kvist.
De tykkeste delene av selve kvistene spikket jeg så de ble flate på den ene siden.
Kvistene ble nærtet opp med en liten spiker
og bladene festet jeg med dobbeltsidig tape, så de skulle holde seg høvelig på plass.

Da var det klart for å male blåfargen på. 
Jeg brukte rulle på hele veggen, også over greinene...
... men i tilegg brukte jeg kost på de områdene som ikke var så enkle å komme inntil.

Inni bladene måtte jeg male på bladnerver. 
 Resultatet ble for flatt uten.

Det er meningen at resultatet skal se litt rufsete og ujamt ut.

En gradestokk med en nett liten krok.  Akkurat passe til å henge nøklene på...
         ...et urverk fra Black Design...

 ...et båtratt med bordbrikker.
  
De 2 små hyllene saget snekkern min ut av ei finerplate.
Pussing og maling stod jeg selv for.

Den store utfordringen her var å feste kjettingene pent på.
Kjettingene er egentlig beregnet til blomsterampler,
men de ble perfekt tilbehør til hyllene.
Etter en god del mislykkede forsøk, ble resultatet som på bildet.

For å klare å justere nøyaktig rett avstand fra veggen,
var det genialt å bruke de fine svarte skruen som feste i veggen.

Måser i flukt

Måsene her jeg spikket ut fra treverk.
Denne gangen fikk jeg også hjelp av snekkern min til å klyve material.
Jeg laget skisser av fuglene og snekkern saget dem ut med stikksag.
Så var det bare for meg å spikke, pusse og male.
Etterpå limte jeg dem rett og slett på veggen

 Her kan dere se litt av utsikten fra hytta som har bidratt med inspirasjon til veggen.


 Innimellom får vi også besøk av små og store dyr og fugler.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jøss!! d ble virkelig stilig!! :) nu får æ endelig se ka du har jobba sånn me :) d blei skikkelig fint! :)D passa så godt til hytta. Åsså gav d hytta særpreg :)Artig me de små hyllan til å ha tingan på og måsan som e utskjært i tre :)

Unknown sa...

Veggen ble kjempefin :)